2013. szeptember 9., hétfő

Jár a baba jár, mint a kismadár...

Az anyaságnak sok oldala van. Van szép is, van rossz is. Utóbbi például a versengés. Nem nagyon akarok kitérni erre a témára, mert már írtam róla korábban, de ehhez is hozzá tartozik. Valljuk be: Hányszor, de hányszor képzeltük el, hogy na majd ilyenkorra már kúszni/mászni/járni fog? Aztán hopp, a szemünk fénye alaposan keresztülgázol a rózsaszínű habon, sőt egyes esetben jól fel is falja. Csak arra akarok kilyukadni, hogy tavaly augusztusban  én is vigyorogva hintáztam a kertben és nagy sóhajjal tudatosítottam magamban, hogy: Na, jövőre ilyenkor már rohangálhatunk utána! Ja. Ahogy én azt elképzeltem. Úgy mint azt, hogy a gyermekem nőni fog, mint a dudva, pár megfázás, vagy fogfájás, eleséssel vegyítve - ahogy a nagykönyv meg van írva. Ehelyett már kétszer jártunk az intenzíven, kétszer volt mesterségesen lélegeztetve, élet és halál között. Na ilyen az, amikor szembeköp a jóisten. És persze ott van az a bizonyos közösségi oldal, nem akarok reklámozni (Facebook), ahol ugyebár minden kedves gyermekes ismerősömet láthatom. Cilike már szalad (nem baj, hogy egy hónappal később született mint a fiam), Gézuka már kanállal eszik (nem baj, hogy majd négy hónap van a két kölök között). És akkor itt van eme gyönyörű, bájos mondat: MINDEN GYEREK MÁSHOGY FEJLŐDIK, TESSÉK NYUGODTAN LENNI! NEM KELL SIETNI, JÓL VAN AZ! MAJD ELINDUL! És csak telnek a hetek, az egy évből 13 hónap lesz, majd 14. A kósza, lelkes augusztusi gondolatok eltűnnek mint a kámfor, és marad a valóság. Persze nem ez a természetes,  legalábbis az én környezetemben (szerencsétlenségemre) mindig olyan anyukákkal futok össze, akiknek már 1 évesen járt a gyereke.
Mit járt? Szaladt, kérem szépen!
Na de jól elkanyarodtam. Bármennyire fáj, tudomásul kell venni, hogy az én fiam fejlődési üteme más; ő később tanult meg ülni, kúszni, mászni, mint a legtöbb gyerek. De ebben közrejátszottak a hosszú, lekötözött hetek a kórházban.  De tévedés ne essék, nem azért fáj, mert az én gyerekem későn érő, hanem a többi anyuka hozzáállása a dologhoz. Nem kell részleteznem. De ez minden szülőben benne van, ha Levi járt volna el 11 hónaposan, valószínűleg én is ezt csinálnám, hogy: Húú, még nem jáááár?? Háááááát, majd elinduuuuul, ne fééélj! [Bezzegazéngyerekemsokkalokosabbügyesebbpedigfiatalabbismintennekakölyke] Ez egy rettenetesen bunkó, gonosz, és förtelmes tulajdonság, és ha tetszik, ha nem mindenkiben benne van. Legalábbis nagyon kevés kivétel van. És a java még csak most kezdődik, majd jön a színezés, az öltözés, szobatisztaság, suli, és soha nem lesz vége! Soha. 

Amivel ártunk


Hiába, a versenyszellem, az versenyszellem. Sok helyen jön a párnával kitámasztás, az ágyban felállítás és gyors kép készítés, amíg a gyerek el nem borul. Na meg az a hülye komp. De mi történik ilyenkor?
A korai állítás, vagy járatás hatására megterhelődnek a pici ízületei és a szalagjai. Az izmok még nem elég erősek az álláshoz, járáshoz, így a szalagok megnyúlhatnak, az ízületek pedig terhelődnek. Ennek következménye pedig a későbbiekben láb és boka statikai probléma, vagy gerincprobléma is. 




A lépcsők


Ahhoz, hogy a baba megerősödjön és megfelelően felkészüljön a későbbi életr, végig kell menni az alábbi szakaszokon:
  • fordulás
  • gurulás
  • kúszás
  • mászás 

Általános tévhit,  hogy a járás a legfontosabb szakasz, pedig ez nem igaz. A mászás erősíti a babát és
segíti az egyensúlyérzékét, térlátását.
Mielőtt a kicsi járna, lehetőséget kell neki adni, hogy minél tovább másszon. Hét hónapos kora után kevesebb ideig hagyjuk a járókában (nekünk mondjuk nincs is járókánk, el sem fért volna a lakásban), és biztosítsunk nagyobb teret a mozgáshoz, ugyanakkor kevesebb lehetőséget a felkapaszkodásra, felállásra. Hagy másszon a székek alatt, lépcsőzzön! 
Ne támasszuk a babát ülve, illetve ne vezessük kézen fogva, mert ez a tartás csak fokozottan terheli a gerincét és a lábát is! (Pedig ez a járatás már nagyon régóta szokás, és  mostanság is rengeteg ilyen kép van a neten)




Járást (nem) segítő játékok


A járást segítő játékoknak nagy divatja van mostanság, én is gondolkoztam rajta, de inkább utánaolvastam.  Ezek az eszközök megváltoztatják a járásképet. A használatuk során a baba kicsit előre hajolva megy, így a törzs helyzete és a végtagok mozgása is eltér a normál járás képétől. Az előre dőlt támaszkodás miatt a pici egyensúly - és koordinációfejlődésére sincs megfelelő lehetőség.  





Edzés - másképpen


Nagyon fontos az izomerő kialakítása az első lépések előtt. Ezt úgy tudjuk biztosítani, hogy a babát sokat hagyjuk mászni, ha hason játszik - így fejlődik a hátizomzata. 
Én így edzem Levi talpizmait:
Pelenkázás, vagy fürdetés után végigsimítom  belső talpélét, a nagy lábujjig. Erre a simogatásra a baba lábujjai behajlanak, ami a talp izmait erősíti. Ezt a játékot folytathatjuk a lábujjak alatti párnáknál pl. a kisujjtól a nagy lábujjig. Ha a lábujjak lábháti oldalát simogatod, a kicsi nyújtani és nyitni fogja a lábujjait, ami szintén nagyon jó izomerősítő.   



Dr. Járomi Melinda gyógytornász, főiskolai adjunktus írása alapján

1 megjegyzés:

  1. Jajj, ez annyira ismerős, én ezért nem ismerkedtem soha játszótéren, elég volt a barátnőm, vele nem versenyeztünk, pedig lett volna min, 2 nap különbség van a gyerkőceink között és mindent más ütemben csináltak. Nem szabad sürgetni semmit, ezt megtanultam, akkor fog járni, ha készen lesz rá. Lillám 13 hónaposan indult el. Most meg mindenki azon stresszel (legfőképp a kedves anyós), hogy miért nem bilizik. Egyszerű: mert nem akar! :) 2 éves, és nem erőltetem, nincs még agyilag készen rá. Majd ha szeretne, fog, ennyi. Nyugi, ne stresszeld Magad! ;)

    VálaszTörlés